Agressie training

Een dag op training bij Inzetbaar

Naast de training Humanitaire begeleidings-technieken (Module 2), bieden we voor de  gevorderde medewerkers ook een verdieping aan. Uitzendkracht Kees van der Burg doet verslag van deze training. 

“Na afloop bespreken we steeds wat er gebeurde en wat iedereen waarnam, vooral ook bij zichzelf. Door deze reflectie leer je in feite ook hoe agressie te voorkomen.”

Ik volgde na een lange ‘corona stop’ de verdiepingscursus Module 2 Humanitaire begeleidingstechnieken. De trainers waren zoals altijd Johan Bouthoorn en André van Spronsen.

De groep bestond uit acht cursisten waarvan de helft bekende collega’s. Het was fijn elkaar weer te kunnen zien en zonder de 1,5 meter regel te kunnen oefenen. 

Bij Inzetbaar trainen we volgens de methode ‘Kudding’. Ik ben heel tevreden over deze methode die uitgaat van respect voor de cliënt. Er wordt geen gebruik gemaakt van pijnprikkels, ouderwetse gevaarlijke klemmen en andere juist extra agressie oproepende technieken.

De training start altijd met een korte warming-up, dan een herhaling van de technieken die je kunt gebruiken als je alleen bent en een cliënt je aanvalt. Dit wordt getraind in duo’s.

Daarna volgen de technieken die je kunt toepassen als een cliënt niet meer tot rust kan komen en een bedreiging gaat vormen voor zichzelf of anderen en naar zijn kamer moet worden gebracht of eventueel naar de isoleer of separeer. 

Dit laatste onderdeel konden we afgelopen keer ook oefenen in het cellenblok. Dat was fantastisch want pas dan kom je de punten tegen die allemaal fout kunnen gaan, bijvoorbeeld in kleine slaapkamers met obstakels waardoor je moeilijk bij de cliënt kunt komen en je elkaar allemaal in de weg staat, nauwelijks door de deur blijkt te kunnen etc. Dit leidde tot de gebruikelijke, soms hilarische situaties waarin je terecht kunt komen mede doordat André en Johan erg goed zijn in het naspelen van een cliënt die volledig de weg kwijt is. Iedereen reageert dan anders waardoor je steeds nieuwe oplossingen en onhandigheden tegenkomt.

Na afloop bespreken we steeds wat er gebeurde en wat iedereen waarnam, vooral ook bij zichzelf. Dat laatste is wellicht nog het meest interessante onderdeel: Wat gebeurt er met jezelf als je in een stress-situatie terechtkomt?  Wat doet je ademhaling, kom je in een koker van angst terecht, waardoor je verkrampt raakt en niet meer in contact staat met je cliënt en je collega’s en de situatie kan escaleren?

Wat gebeurt er met jezelf als je in een stress-situatie terechtkomt? Wat doet je ademhaling, kom je in een koker van angst terecht, waardoor je verkrampt raakt en niet meer in contact staat met je cliënt en je collega’s en de situatie kan escaleren?

Door deze reflectie leer je in feite ook hoe agressie te voorkomen. Je kunt rustig blijven omdat je in staat bent terug te vallen op alle technieken. De rust die je dan uitstraalt leidt er vaak toe dat je ze niet meer hoeft toe te passen en dat is waarnaar we behoren streven.

Ik volg deze training meerdere keren per jaar. Eerder werkte ik veel op plekken waar regelmatig agressie voorkwam, tegenwoordig veel minder. Juist daarom blijf ik komen, anders verdwijnen deze technieken die nu geautomatiseerd zijn. De andere reden is dat het fijn is collega’s te zien van de organisatie waar je voor werkt. Het versterkt de band.

Kees van der Burg

Lees vooral verder

Keurmerk!

Keurmerk ZOIZ